Nové tachografy – v čem jsou lepší než ty starší?
25. 1. 2025
Už nějakou dobu, konkrétně od 21. 8. 2023, musejí mít nová auta nad 3,5 tuny digitální tachograf druhé generace a druhé verze (G2/V2). Co umí oproti těm starším?
Co umějí nové tachografy?
Nejstarší typ tachografu je klasický analogový s kolečkem z papíru. Zápis probíhal velmi podobně, jako například u seismoskopu, a principem to bylo velmi jednoduché, až primitivní zařízení. Pak přišly digitální tachografy, které ukládaly více dat, která z nich bylo možné při kontrole dostat. Tachografy G2/V2 umějí odeslat větší množství dat na dálku, ale mají i další výhody.
Po přejetí hranice bylo u předchozí generace digitálních tachografů nutné zastavit a přepnout tachograf na zemi, do které vozidlo vjelo. Nejnovější verze už toto zvládá automaticky na základě GPS polohy a mapových podkladů. Je však potřeba, aby měl řidič kartu vydanou po 17. 7. 2023. Karty starší tuto funkci nepodporují.
Výměny ještě probíhají
Největší problém s tachografy byla nutnost jejich výměny. Do 31. prosince 2024 mělo dojít k náhradě analogových a digitálních první generace (G1) za nejnovější typ (G2/V2). To jsou reálně tisíce vozidel nejenom u nás, po celé Evropě se to týká tisíců firem a přepravců. Poznali jsme to i u nás v Truck Union, kdy nám s blížícím se koncem roku narostl počet zakázek.
Tím to nekončí! Do 19. srpna 2025 musí všechna vozidla, která mají povinnost mít tachograf, být vybavena nejnovější generací. Zkrátka na silnici v EU nebude smět vozidlo se starším typem tachografu. Od 21. srpna 2023 mají nově registrovaná vozidla už tachograf G2/V2. Po silnicích se nicméně pohybuje spousta relativně nových aut, která jsou třeba z první poloviny roku 2023, nicméně jejich majitelé je budou muset vybavit novým tachografem.
Co obnáší výměna tachografu?
Proces výměny tachografu není jen tak, že se přijede jako na STK a za 20 minut je hotovo. Kdepak! Nejprve demontujeme tachograf starý, jeho čidla a vyndáme kabelové svazky. Následně instalujeme tachograf nový, stejně tak čidla, a pak se ještě zařízení kalibruje. Cena se pohybuje kolem 30 tisíc korun s tím, že výměna samotná zabere asi čtyři až osm hodin.
Nové tachografy firmám samotným nepřinesou téměř vůbec nic. Firma o 10 kamionech musí najít časový prostor na dopravu všech aut do servisu a náklady budou víc jak čtvrt milionu korun. Po dobu výměny samozřejmě auto negeneruje zisk, protože nejezdí. A jestli se ptáte, kdo dopravcům tyto všechny náklady uhradí, tak to bude koncový zákazník. Zdražení dopravy se totiž vždy promítne do cen zboží.