Nové tachografy – v čem jsou lepší než ty starší?

25. 1. 2025

Už nějakou dobu, konkrétně od 21. 8. 2023, musejí mít nová auta nad 3,5 tuny digitální tachograf druhé generace a druhé verze (G2/V2). Co umí oproti těm starším?

Co umějí nové tachografy?

Nejstarší typ tachografu je klasický analogový s kolečkem z papíru. Zápis probíhal velmi podobně, jako například u seismoskopu, a principem to bylo velmi jednoduché, až primitivní zařízení. Pak přišly digitální tachografy, které ukládaly více dat, která z nich bylo možné při kontrole dostat. Tachografy G2/V2 umějí odeslat větší množství dat na dálku, ale mají i další výhody.

Po přejetí hranice bylo u předchozí generace digitálních tachografů nutné zastavit a přepnout tachograf na zemi, do které vozidlo vjelo. Nejnovější verze už toto zvládá automaticky na základě GPS polohy a mapových podkladů. Je však potřeba, aby měl řidič kartu vydanou po 17. 7. 2023. Karty starší tuto funkci nepodporují.

Poptat výměnu tachografů od odborníků

Výměny ještě probíhají

Největší problém s tachografy byla nutnost jejich výměny. Do 31. prosince 2024 mělo dojít k náhradě analogových a digitálních první generace (G1) za nejnovější typ (G2/V2). To jsou reálně tisíce vozidel nejenom u nás, po celé Evropě se to týká tisíců firem a přepravců. Poznali jsme to i u nás v Truck Union, kdy nám s blížícím se koncem roku narostl počet zakázek.

Tím to nekončí! Do 19. srpna 2025 musí všechna vozidla, která mají povinnost mít tachograf, být vybavena nejnovější generací. Zkrátka na silnici v EU nebude smět vozidlo se starším typem tachografu. Od 21. srpna 2023 mají nově registrovaná vozidla už tachograf G2/V2. Po silnicích se nicméně pohybuje spousta relativně nových aut, která jsou třeba z první poloviny roku 2023, nicméně jejich majitelé je budou muset vybavit novým tachografem.

Mám zájem o výměnu tachografů

Co obnáší výměna tachografu?

Proces výměny tachografu není jen tak, že se přijede jako na STK a za 20 minut je hotovo. Kdepak! Nejprve demontujeme tachograf starý, jeho čidla a vyndáme kabelové svazky. Následně instalujeme tachograf nový, stejně tak čidla, a pak se ještě zařízení kalibruje. Cena se pohybuje kolem 30 tisíc korun s tím, že výměna samotná zabere asi čtyři až osm hodin.

Nové tachografy firmám samotným nepřinesou téměř vůbec nic. Firma o 10 kamionech musí najít časový prostor na dopravu všech aut do servisu a náklady budou víc jak čtvrt milionu korun. Po dobu výměny samozřejmě auto negeneruje zisk, protože nejezdí. A jestli se ptáte, kdo dopravcům tyto všechny náklady uhradí, tak to bude koncový zákazník. Zdražení dopravy se totiž vždy promítne do cen zboží.

Jiří Graman

Jiří Graman
Jednatel společnosti

Naléhavě potřebujete vyměnit tachografy?Oslovte nás, vše pro vás zařídíme