Ověřování tachografu

Kamiony provozované v mezinárodní přepravě musejí být vybavené tachografy. A každý tachograf potřebuje jednou za čas kalibraci (ověření), ta je vyžadována zákonem. U analogových tachografů bylo nutné ověření jednou za šest let, v případě digitálních jsou to dva roky.

30 let

30 let

Jsme s vámi od roku 1992

Díly

Díly

Používáme díly od ověřených značek té nejlepší kvality

Náš tým

Náš tým

Máme zkušený tým plný profesionálů

Záruka

Záruka

Záruka na servisované díly a práci

U nás samozřejmě kalibrace tachografů provádíme, vyžaduje to určité vybavení a striktně daný postup. Cílem je ověření, že tachograf funguje podle předpisů a poskytuje údaje odpovídající realitě. Ověření provádí vždy jen a pouze speciálně vyškolený pracovník, který se při práci musí držet metrologického předpisu MP 018.

Objednat se na kalibraci tachografu

Začíná se prohlídkou

Proces ověřování tachografu začíná vizuální prohlídkou vozidla. Pracovník provádějící ověření kontroluje podle technického průkazu, jestli jsou na autě namontovaná správná kola a jakou mají hloubku dezénu. To je velmi důležité, protože s ubývajícím dezénem se kolo i zmenšuje v průměru, což má vliv na přesnost měření.

Řeší se i vizuální prohlídka tachografu, respektive snímače na převodovce, se kterým nesmí nikdo nepovolaný manipulovat, je opatřen plombou.

Ověření funkce tachografu

Samozřejmě se prověřuje, zda elektronická část tachografu funguje správně a je správně nastavena. Vytisknou se závady, což umí přímo tachograf a technická data (například rozměry kol), to jsou údaje, se kterými zařízení pracuje při výpočtech. Zde se také pracovník provádějící ověření dozví, jestli byl někdy odpojený snímač, nebo jestli někdy vozidlo jelo bez karty v tachografu. Rovněž se sem propisují překročení rychlosti – pakliže tahač jede i jen o jediný kilometr za hodinu rychleji než je jeho maximální povolená rychlost, bude to na výpisu vidět.

Dále následuje kontrola správného přepínání činností – řízení, jiná činnost, odpočinek a jiná práce. Musí se také prověřit, zdali není činnost snímače ovlivněna například přístrojem na vodiči, který by přerušoval snímání pulzů. Tachograf by tak nevěděl, že je vozidlo v pohybu.

Rezervovat termín pro kalibraci tachografu

Jak se kalibruje tachograf?

Ověření samotné se provádí na zkušební dráze. Ta má délku minimálně 40 metrů a je přímá. Dokonce i délka dráhy se pravidelně ověřuje, aby bylo jisté, že je pořád stejně dlouhý.

Na zkušební dráze se měří obvod kola, a to počtem impulzů, které čidlo zaznamená. Nejčastěji je to osm impulzů na jednu otáčku kola. Toto se provede třikrát a z naměřených hodnot se spočítá průměr.

U tachografu se poté prověřuje, jestli mu správně funguje GPS, G senzor, bezdrátová komunikace a synchronizace času. Ověřuje se to pomocí tabletu se speciálním softwarem, který se k tachografu připojí.

Jdeme do finále! Posledním krokem je vytisknutí potřebné dokumentace, dále se stahují data dokládající, že kalibrace proběhla jak měla a vypíše se protokol o ověření tachografu. Umístí se plomby, aby byla vyloučena jakákoliv další manipulace se zařízením, na B sloupek se nalepí štítek s údaji a pokud je to třeba, vymění se v tachografu akumulátor.

Chcete se nás na něco zeptat? Napište nám, rádi vám odpovíme