Servis tachografů
30. 1. 2025
Tachograf není nikterak poruchové zařízení, nicméně i tak občas potřebuje servis. Co na tachografech v Truck Union opravujeme nejčastěji?
Opravy tachografů
V Truck Union, kde se zabýváme krom jiného i montážemi tachografů a jejich kalibrací, víme, že tachografy nejsou nijak poruchová zařízení. Ve většině případů tachograf vydrží po celou dobu životnosti vozidla. Samozřejmě tomu tak není vždy.
Co na tachografech v Truck Union opravujeme?
Nejčastěji měníme akumulátory. Ano, i tachograf má svoji vlastní baterii, která zaručuje možnost napájení a zálohy dat i při odpojení zařízení od palubní sítě vozidla nebo v případě třeba neočekávané poruchy. Měníme ji při každé kalibraci, tedy pokud ji vyměnit lze. Tachografy VDO mají akumulátor výměnný, u Stoneridge je integrovaný, takže zde se nemění. Cena nové baterie je v řádu stokorun.
Dle platné legislativy je potřeba stáhnout data z tachografu alespoň každých 90 dní. Při hrubším zacházení se může poškodit konektor, kabel, nebo dokonce čidlo. Opravy tohoto typu nejsou příliš časté, řeší se to i ve vytěžovaných servisech jenom párkrát do roka.
Slabinou bývají z naší zkušenosti někdy tlačítka. Tachografy jsou stavěné na hrubší zacházení, ale sem tam to tlačítko odskáče, takže je nutné jej vyměnit.
Nejčastější je výměna tachografu
Naprostá většina servisních zásahů, které provádíme, je v rámci výměn tachografů. Povinnost mít nejnovější typ tachografu, tedy G2/V2, platí pro všechna motorová vozidla v mezinárodní přepravě s hmotností nad 3,5 tuny, a to od 19. srpna 2025.
Vozidla registrovaná po 21. srpnu 2023 mají tento typ tachografu už z výroby, není tedy třeba nic řešit. Auta starší musela na výměnu, přičemž v případě analogových a digitálních tachografů první generace bylo třeba ji realizovat do 31. prosince 2024. Pokud to někdo nestihl, jednoduše nemohl vyjet za hranice České republiky.
Problém je, že výměna zabere čtyři až osm hodin času. Kapacita našeho servisního střediska Truck Union není nafukovací, stejně tak kapacity výrobní. Potkaly se tedy dva problémy. Jednak nebyl dostatek servisních kapacit, ale také začaly docházet zásoby tachografů, takže dodavatelé museli limitovat maximální počet odebíraných kusů. To samé očekáváme i v letním období, kdy opět naroste poptávka po tachografech a jejich výměnách.