Tachografy – dopravní firmy zatím nespěchají
21. 11. 2024
Termín, od kterého už nebude možné používat staré tachografy, se blíží. Firmy ale zatím, zdá se, nemají moc naspěch. Přitom není co odkládat.
Do kdy vyměnit tachograf?
V současné době je v provozu několik generací tachografů. Spočítané to mají všechny, krom té nejnovější. Jednotná legislativa EU vyžaduje následující:
- Staré analogové tachografy a digitální tachografy první generace musí být vyměněny za nejnovější. To jsou digitální tachografy verze 2 (G2V2). Termín, do kdy je možné vozidla se staršími tachografy provozovat, je konec letošního roku. Výměna tedy musí proběhnout nejpozději 31. 12. 2024.
- Do 19. 8. 2025 musí být všechna vozidla, která mají povinnost být tachografem vybavena, osazena tachografem nejnovější generace, tedy G2V2.
- Vozidla registrovaná pod 21. 8. 2023 už nejnovější verzi tachografu mají, není teda třeba výměnu řešit.
Celá problematika by nebyla nijak závažná, nebýt průšvihu, do kterého se z našeho pohledu někteří autodopravci řítí. Kapacity servisních středisek jsou v Česku poměrně skromné, popravdě jich moc není. Výměna tachografu je časově náročná, zabere asi čtyři hodiny a vyjde na zhruba 30 tisíc korun i s kalibrací.
V Truck Union u výměn tachografů aktuálně vnímáme určitý mírný nárůst objemu zakázek, ale zatím se nejedná o nic extrémního. Poptávky zvládáme odbavit bez problémů a zatím jsou směřované výlučně jenom na víkendy. Obáváme se však, že s blížícím se koncem roku bude situace houstnout a volné termíny budou rapidně ubývat. Doporučuji tedy výměnu neodkládat, stejně je třeba ji udělat tak jako tak, vyhnout se jí nelze.
Kdo dřív přijde, vybírá termín
Čas neúprosně letí a po silnicích se pořád pohybuje obrovské množství aut, která jezdí s tachografy analogovými nebo se staršími digitály. Jak se bude přibližovat konec roku, začne víc a víc houstnout poptávka po výměnách. Ideální je samozřejmě víkend, kdy je kamion nejméně vytěžovaný a ztráta z prostoje je nejmenší. O víkendech ovšem většina servisů výměny neprovádí. V týdnu je stále ještě je možné si vybrat termín, ačkoliv už jich máme přes polovinu obsazených.
Opozdilci si nebudou moci vybírat vůbec, protože kalendáře servisů budou narvané k prasknutí, mezi vánočními svátky je pátek a poté pondělí, tedy dva pracovní dny. A kdo se na to úplně vykašle a začne to řešit v polovině prosince, dostane termín třeba v polovině ledna, takže jeho auto jednoduše nebude možné do výměny provozovat v mezinárodní přepravě.